Mitä on totuus?

Termit, määritelmät ja käsitteet oikeassa Sanan valossa avautuvat, mitä ne tarkalleen tarkoittaa.

Mitä on totuus?

ViestiKirjoittaja Pohtija » 30.12.2020 17:20

Mitä on totuus? Raamattu käyttää sitä termiä.

Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.
5 Johdata minua totuutesi tiellä ja opeta minua, sillä sinä olet minun pelastukseni Jumala. Sinua minä odotan kaiken päivää.

9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
10 Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja todistuksensa.

Ps. 119:142 Sinun vanhurskautesi on iankaikkinen vanhurskaus, ja sinun lakisi on totuus.

160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Herra, ilmoita minulle tiesi, opeta minulle polkusi. Johdata minua totuudessasi ja opeta minua, sillä sinä olet Jumala, minun pelastajani. Sinua minä odotan kaiken päivää. Se on se totuuden tie. Hän johdattaa nöyriä oikein ja opettaa heille tiensä. Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja lakinsa . Herran tie on armo ja totuus. Sinun vanhurskautesi on ikuinen vanhurskaus, ja sinun opetuksesi (laki) on totuus. Sinun sanasi on kokonaan totuus, ja kaikki sinun vanhurskaat päätöksesi pysyvät ikuisesti.

Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Sillä laki on annettu Mooseksen kautta, armo ja totuus ovat tulleet Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin Minun kauttani.

Joh. 17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus. Minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat pyhitettyjä totuudessa.”

Juuri se on totuus. Mutta se ei tarkoita että totuus olisi valheellisella pohjalla jotta voi kääntää valheen totuudeksi ja sitten voi pyhittää sen valheen totuudeksi ja sen mukaan ollaan uskonkuuliainen sille sanalle ikäänkuin se olisi Herran Sana. Se ei voi toimia näin eikä voi toimia noin vaan. Tällä tavalla kohdataan vääriä kristuksia luullen Raamatun mukaiseksi Herraksi Jeesukseksi. Ja se on ulkokultaisuutta kun harjoitellaan näin valheellisella pohjalla sitä "totuutta". Se on itsepetosta ja uskottelua.

Kun totuus on lähtöisin Hänestä, silloin kohdataan totuudessa Häntä. Hän on totuuden tie. Hän pyhittää että me olisimme pyhitettyjä totuudessa, silloin Hän pyhittää itseään meidän tähtemme ja silloin pysymme Hänessä.

Siksi kaikilta pahuuden tieltä jalan pidättäminen kuuluu totuudessa pyhittymiseen. Sana on totuus. Se vie Herran Jeesuksen yhteyteen.

Ps. 119:100 Minä olen ymmärtäväisempi kuin vanhat, sillä minä otan vaarin sinun asetuksistasi.
101 Minä pidätän jalkani kaikilta pahoilta teiltä, noudattaakseni sinun sanaasi.
102 Minä en poikkea sinun oikeuksistasi, sillä sinä neuvot minua.

Minulla on enemmän ymmärrystä kuin vanhoilla, sillä sinun asetuksiasi minä noudatan. Minä pidän jalkani pois kaikilta pahoilta teiltä noudattaakseni sinun sanaasi. En ole poikennut sinun säädöksistäsi, sillä sinä olet opettanut minua. Näin tällä tavalla kohdataan oikeaa Herraa Jeesusta.

5Moos. 32:4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

2Aikak. 19:7 Hallitkoon siis teitä Herran pelko. Ottakaa vaari siitä, mitä teette, sillä Herrassa, meidän Jumalassamme, ei ole vääryyttä eikä puolueellisuutta, eikä hän ota lahjuksia."

Ps. 92:16 ja julistavat, että Herra on vanhurskas, hän, minun kallioni, ja ettei hänessä vääryyttä ole.

Hän on kallio, hänen tekonsa ovat täydelliset, kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Hän on uskollinen Jumala, vääryyttä hänessä ei ole, hän on vanhurskas ja oikeamielinen. Hallitkoon siis teitä Herran pelko. Katsokaa tarkoin, mitä teette, sillä Herra , meidän Jumalamme, ei ole väärämielinen eikä puolueellinen, eikä hän ota lahjuksia. Ja Herra on oikeamielinen, hän, minun kallioni, jossa ei ole vääryyttä.

Tällä tavalla ei voi eksyä pois totuuden tieltä, kun tiedetään että Hänessä ei ole yhtään vääryyttä. Juuri Hänestä julistetaan että Hän on totisesti Herra Jeesus ja Hän on meidän tulevaisuutemme, jota seuraamme. Jeesus on se totuus niin totuuden tiellä löydetään Hänet.

Valheellisella tiellä ei voi löytää Hänet eikä voi tehdä Häneksi sillä tiellä ja sillä tiellä eksytään pois totuudesta.
♡☆♡❊♡✉︎♡☆♡❊♡✉︎♡☆♡❊♡✉︎♡☆♡❊ Vapauttava totuus avaa sokaisemat silmät ja vapauttaa kaikista valheen siteistä ja tekee Jumalan armon mukaan askeleeni vakaiksi Sanallansa, silloin Kristuksen kirkkaus koittaa niinkuin aamurusko ❊♡✉︎♡☆♡❊♡✉︎♡☆♡❊♡✉︎♡☆♡❊♡✉︎♡
Pohtija

Paluu Raamatun termit, määritelmät ja käsitteet