Raamattu on ollut aina innostamani kohde. Löysin tavan, miten voi perehtyä Jumalan Pyhiin Kirjoituksiin eli Raamattuun, se on nimittäin terve nöyryys, jonka kautta nöyrrytään Raamatun eteen, niin siinä Jumala antaa ymmärrystä Raamattuun. Koska Jumala kuljettaa vain ainoastaan nöyriä, joille Hän antaa ymmärrystä, joko enemmin tai myöhemmin kun se on Pyhän Hengen työtä.
Mutta lihan vihollinen on se, että korottaa itseään ja hyötyy omasta lihallisesta ymmärrystä jonka varassa ohjailee tulkaten Raamattua, mutta se ei ole Herran antama ymmärrys vaan lihallinen ymmärrys. Se erehtyy luullessaan siitä Jumalan antamaksi ymmärrykseksi.
Lihallisen ymmärryksen ja Jumalan antaman ymmärryksen välierotus on valtavan suuri ja ne molemmat ovat täysin eri asia. Koska Jumalan antama ymmärrys ulottuu taivaisiin asti mutta lihallinen ymmärrys on AINA rajoittuvainen.
Jos lihallinen ymmärrys on aina ensisijainen kohde, josta hyödytään tulkaten Raamattua, niin silloin se on enemmän ikäänkuin "apu" ja se on niinkuin "pikkujumala", joka johdattaa, siksi se on Jumalan mukaan ylpeydestä, jota Hän on vastaan.
Mutta jos tervettä nöyryyttä ottamalla nöyrrytään Raamattuun, niin Jumala avaa ja antaa ymmärrystä Raamattuun. Psalmin mukaan Jumala kuljettaa vain nöyriä, joille Hän opettaa tiensä.
Niin silloin usko perustuu Jumalan voimaan, joka on kaikkea lihallista ymmärrystä ylempi ja suurempi, niin Hän saa olla Jumala ja siinä Hän antaa ymmärrystä, joka ulottuu taivaisiin asti. Ja Hän saa kuljettaa oikealle tielle. Niin silloin Raamattu avautuu nöyrille.
2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.
Jes. 55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
Jaak. 4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."
Ef. 1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.
Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Ihmisten filosofinen viisaus, ihmisten järkeisopit, ihmisten perinnäissäännöt, ihmisten viisaus ja ihmisten järjenpäätelmät ovat Herran tuntemista vastaan, siksi Raamattu ei avaudu.
Niin, joten olen kirjoittanut tuossa alussa että Raamattu avaudutaan nöyrille jotka nöyrtyvät Raamatun eteen ja pitäytyvät Raamattuun juuri sellaisena niin kuin Jumala on Raamatun kautta ilmoittanut niin Jumalan antamansa ymmärrys tulee Raamattuun.
Laitan tänne nämä Raamatun kohdat ja alleviivoitan tietyt kohdat missä ihmisten viisaudella ei ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa. Niin sitten tiedät tavan, miten voi perehtyä Raamatun tuntemiseen, se on nimittäin terve nöyryys.
Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.
7 Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa.
8 Se on terveellistä sinun ruumiillesi ja virkistävää sinun luillesi.
Ap.t. 17:18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen.
Matt. 15:9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."
Mark. 7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Luuk. 10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1Kor. 2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
1Kor. 2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
1Kor. 2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.
2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle