Jumalaton / jumalattomuus

Jumalaton / jumalattomuus

ViestiKirjoittaja Administrator » 11.10.2020 19:00

Olen lähestynyt tutkien, mitä Raamattu tarkoittaa 'jumalaton' ja 'jumalattomuus' termeillä.
Olen itsekin hämmästynyt kun olen lähestynyt tutkien uusin silmin.

Jumalaton / jumalattomuus:

2Sam. 22:22 Sillä minä olen noudattanut Herran teitä enkä ole luopunut pois Jumalastani, jumalattomuuteen.

23 Kaikki hänen oikeutensa ovat minun silmieni edessä, enkä minä poikkea hänen käskyistänsä.

24 Minä olen vilpitön häntä kohtaan ja varon itseni pahoista teoista.

25 Sentähden Herra palkitsee minulle vanhurskauteni mukaan, sen mukaan kuin olen puhdas hänen silmiensä edessä.

Daniel, joka oli Jumalan mies ja profeetta, ei ole luopunut Herrasta pois jumalattomuuteen ja noudattanut tarkoin Herran tietä. Siinä jumalattomuus voi tarkoittaa että on ILMAN Jumalaa.

Jumalattomuus = ilman Jumalaa.

Neh. 9:33 Sinä olet vanhurskas kaikessa, mikä on meitä kohdannut; sillä sinä olet ollut uskollinen teoissasi, mutta me olemme olleet jumalattomat.

34 Meidän kuninkaamme, päämiehemme, pappimme ja isämme eivät ole seuranneet sinun lakiasi eivätkä tarkanneet sinun käskyjäsi ja säädöksiäsi, jotka sinä olit heille antanut.

35 Ja vaikka he elivät omassa valtakunnassansa ja siinä antimien runsaudessa, jonka sinä olit heille antanut, ja avarassa ja lihavassa maassa, jonka sinä olit heille antanut, eivät he kuitenkaan palvelleet sinua eivätkä kääntyneet pois pahoista teoistansa.

Jumala on antanut kuninkaalle, päämiehelle, papille ja isille nämä käskyt ja säädökset. Se osoittaa että he oli yhteydessä Jumalan kanssa mutta eivät vaeltaneet Jumalan antamien käskyjen ja säädösten mukaan, niin Jumalan mukaan he olivat jumalattomia.

Dan. 9:4 Minä rukoilin Herraa, Jumalaani, tunnustin ja sanoin: "Oi Herra, sinä suuri ja peljättävä Jumala, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden niille, jotka sinua rakastavat ja noudattavat sinun käskyjäsi.

5 Me olemme syntiä tehneet, olemme väärin tehneet, olleet jumalattomat ja uppiniskaiset; me olemme poikenneet pois sinun käskyistäsi ja oikeuksistasi

Daniel, joka oli Jumalan mies ja profeetta, tunnisti tehneensä syntiä ja olleensa jumalaton ja poikenneensa pois Jumalan käskyistä. Jumalaton voi tarkoittaa että on ilman Jumalaa eikä vaeltanut suoraan Jumalan käskyjen mukaan. Se koskee uskovaa joka on jumalaton.

Dan. 12:10 Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät.

Monet koetellaan ja puhdistetaan, kun heidän usko pohjautuu totuuden tuntemiseen, niin ymmärrys lisääntyy. Mutta jumalattomat pysyvät jumalattomuudessa.

Sanotaan että kun jos uskotaan johonkin totuuden vastakohtaiseen valheeseen, ja se turruttaa ja sokeuttaa mielensä, siinä ei näe mitään, mikä on totuudesta ja mikä on valheesta ja pysytään yhä jumalattomana.

Ps. 58:4 Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.

Psalmin mukaan jumalattomat ovat luopuneita. Se voi tarkoittaa että uskovat jotka luopuvat totuudesta ja vaeltavat oman pään mukaan ohjaillen itseään, ovat jumalattomia, eli ovat ilman Jumalaa koska eivät vaella suoraan Jumalan käskyjen mukaan.

Jes. 55:6 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.

7 Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.

Jumalaton hyljätköön tiensä, se osoittaa että on tehtävä parannuksen ja käännytettävä Jumalan puoleen, niin Jumala armahtaa ja Hänellä on paljon anteeksiantamusta.

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta."

18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

Evankeliumi on Jumalan voima, ja se on pelastukseksi ihmisille, mutta jos pitää siitä totuutta vääryyden vallassa, silloin Jumalan viha ilmestyy jumalattomuutta vastaan.

Jumalattomuus voi tarkoittaa että on ilman Jumalaa ja jumalattomuudessa pidetään Jumalan totuutta vääryyden vallassa, eikä vaella suoraan Jumalan tahdon mukaan.

Se osoittaa että jumalattomuus koskee uskosta osattomia ihmisiä ja myös uskovia, joiden jumalattomuudessa pidetään Jumalan totuutta vääryyden vallassa.

Room. 4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi."

4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,

5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:

7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!

8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

9 Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi."

Kun uskon kautta Jumala vanhurskauttaa jumalattoman uskonvanhurskaaksi Jumalan armosta ilman ansiota. Jumalan armo ei tarkoita että voi elää ilman Jumalan käskyjä huomioon ottaen noita Raamatun kohtia eivätkä ne tee lakihenkiseksi sillä Jumalan käskyjen ohessa tie on totuuden ja vapauttavan tie.
Administrator
Ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu